Steeds vaker krijg ik de vraag of ik een klant niet aan een voordeliger (lees gratis) e-mailclient kan helpen dan Outlook, onderdeel van het Office pakket. Ja dat kan.

Sinds enige tijd is eM Client beschikbaar als 'gratis' alternatief voor Outlook. Het heeft net als Outlook ook een agenda, contacten en takenlijst en zelfs een chatfunctie. Gratis dan wel met enige beperkingen. Het is te gebruiken met een licentie (dus wel registratie) voor privé gebruik tot 2 accounts, binnen 30 dagen na de installatie aan te vragen. Wil je het pakket zakelijk gebruiken, dan moet er wél voor betaald worden.

Sinds 1 mei wordt dat ook serieus gemonitord. Dat wil zeggen, als je het programma zakelijk gebruikt, is het sinds medio mei plotseling onbruikbaar geworden. Je kunt uiteraard alsnog een licentie aanschaffen. Slordig, dat ze niet eerst een waarschuwing geven met de mogelijkheid om dit binnen een vastgestelde tijd op te lossen, maar dat ze direct alle toegang blokkeren. Een zakelijk adres is een adres dat is gekoppeld aan je website, dus met een eigen domeinnaam. Hotmail, kpnmail en gmail en vele andere privé-adressen zijn geen zakelijke adressen en mogen dus gratis gebruikt worden in eM Client (met een maximun van 2) op voorwaarde dat je binnen 30 dagen een licentie aanvraagt.

Wil je het programma blijven gebruiken met een zakelijk adres, dan is het zaak om zo snel mogelijk een licentie aan te schaffen van € 39,95 excl. btw (onbeperkt gebruik maar geen upgrades) of € 79,95 voor onbeperkt gebruik inclusief alle toekomstige upgrades. Nog steeds een koopje in vergelijking met Outlook, wat als onderdeel van Office wordt meegeleverd. Voor Word-Excel-Powerpoint zijn volop gratis alternatieven te vinden, voor Outlook is dat een stuk lastiger maar eM Client is een prima gebruiksvrienelijke oplossing.

Licentie aanschaffen

De oplossing is om online een licentie aan te schaffen.Ga naar https://www.emclient.com/purchase-em-client en volg de aanwijzingen. Kies je betaalmethode (iDeal of creditcard). Je krijgt dan een licentiecode per EMAIL! toegestuurd. Die moet je dan natuurlijk wel kunnen ontvangen. Wellicht op mobiel of op een ander systeem, anders kun je hem altijd ophalen via webmail. Hoe die bereikbaar is, moet door je provider zijn gecommuniceerd bij het leveren van de e-maildienst,

De licentiecode kun je vervolgens invoeren in eM Client - Menu - Help - Licentie en klik op de knop Activeren. Kopieer en plak de code in deze regel als je die mogelijkheid hebt, dat voorkomt problemen met de hele lange code. Als je hem handmatig moet overtikken vanaf je mobiel, let dat op dat 0 het cijfer nul is en niet de letter o. Daarna worden je eerder ingevulde aankoopgegevens hier geplaatst. Nu kun je het programma ook zakelijk onbeperkt gebruiken.

Moet het écht gratis, dan zijn er wel alternatieven, waaronder de eerder genoemde webmail maar dat is lang niet zo gebruiksvriendelijk. Ik kan daarbij dan ook niet ondersteunen. Als iets gratis is, ben jij het product is al jaren mijn devies. eM Client leek een uitzondering waar ik wel ondersteuning voor wilde bieden, maar die zijn dus ook scherper geworden op hun vrijblijvende 'gratis' levering. Ik kan dus wel (betaalde) ondersteuning bieden bij eM Client.

Zakelijke relaties verwijs ik graag naar een professionele oplossing: Microsoft Office365 Business. Vraag naar de mogelijkheden bij Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.