Het is veel werk, een ondernemingsplan schrijven. Er moeten de nodige analyses worden uitgevoerd, waar je normaal geen weet van hebt. Sommigen klinken bekender in de oren.
Allereerst de DESTEP analyse. Analiseer je marktsegment op Demografie, economie, Sociaal-cultureel, Technologie, Ecologie en Politiek-Juridisch. Je stelt jezelf een groot aantal vragen en beschrijf hoe je onderneming daarmee omgaat. Ben je Maatschappelijk verantwoord bezig (MVO) is er één van.
Dan volgt een afnemersanalyse met de vragen Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom, gevolgd door een concurrentie analyse die antwoord moet geven op de vragen Welke, Hoe, Waar en of het een direct of indirecte concurrent is.
Een Interne analyse beschijft vervolgens de P's. Je product of dienst, de Prijs, de Plaats, hoe je Promotie plaatsvind en of je van plan bent om Personeel in te huren.
Vervolgens ga je na of je unique selling points bezit, iets wat je anders doet dan de concurrent, ofwel je onderscheidend vermogen. Waarin ben je uniek en wat zijn je speerpunten. Dit is gericht op een persoonlijke benadering.
Vervolgens de SWOT analyse, waarin je je sterkte en zwakte benoemt en ook de bedreigingen en je kansen. Hieruit kun je mogelijk verstrekkende conclusies trekken.
Hierna is de sales/acquisitie aan de beurt. Is er een behoefte (needs), wat zijn je features, je benefits en maak daarover een afrondend geheel. Beschijf hoe je de koude (nieuwe) acquititie gaat aanpakken en hoe de warme (bestaande klanten) via nieuwe producten of diensten.
Beschrijf tot slot de onderwerpen vanaf de onderhandelfase zoals bezwaren, aanmoedigingen, doorvragen en samenvatten tot aan de fase ombuigen/oplossen en controleren of de opdracht naar wens is uitgevoerd.
Kortom, heel veel werk, maar geen straf om te doen. Lekker met het zonnetje in de rug werken aan je nieuwe carrière.