Wees zuinig op uw wachtwoorden. Steeds vaker komt het voor dat mensen hun wachtwoord(en) vergeten zijn. Dat kan tot heel ongemakkelijke situaties leiden. Zeker bij her- of nieuwe installaties. En daar heb ik als computerhulp natuurlijk vaak mee te maken.
Een wachtwoord is uw sleutel, een mogelijkheid om toegang te krijgen tot een dienst. E-mail, clouddiensten, bepaalde websites, vrijwel alles is beveiligd. Meestal met een gebruikersnaam en wachtwoord. Zonder die informatie kunt u geen gebruik maken van die dienst. Vaak wordt de browser gebruikt om een wachtwoord te onthouden en dat is dan ook erg gemakkelijk (maar ook onveilig). Maar als er iets mis is met uw systeem, waardoor iets opnieuw geïnstalleerd moet worden of als u een nieuwe computer aanschaft, dan hebt u die gegevens wél nodig.
Regelmatig kom ik als computerhulp bovengenoemde situatie tegen. Vaak wordt uw e-mail adres gebruikt als gebruikersnaam, waardoor we wel een wachtwoord kunnen resetten, maar als een 'normale' inlognaam gebruikt wordt, is dat al een stuk lastiger. Ook is het soms verwarrend waar welke accountgegevens gebruikt moeten worden.
Omdat steeds vaker uw e-mail adres gebruikt wordt als inlognaam is het wel belangrijk om overal een ander en uniek wachtwoord te gebruiken, want als ergens uw accountgegevens uitlekken (dat gebeurt helaas nogal eens), dan kunnen hackers die gegevens ook gebruiken bij andere diensten. Dan kan misbruik gemaakt worden van die dienst (namens u) en kan zelfs uw identiteit gestolen of misbruikt worden. Daar zijn zelfs al films over gemaakt.
Vandaar mijn advies: Ben zuinig op uw inloggegevens en houdt die heel zorgvuldig bij in een lijstje. Sommige diensten vragen u ook nog eens periodiek om uw wachtwoord te wijzigen, zoals banken. Pas dan die gegevens ook aan op uw lijstje. Maak liever geen gebruik van een lijstje in een tekstverwerker op uw computer (vaak bewaard op het bureaublad met als naam wachtwoord ;-) maar op papier of digitaal in een versleuteld bestand.
Lees mijn blog over het kiezen van wachtwoorden, als u moeite hebt bij het kiezen van een goed wachtwoord.
Veel mensen gebruiken lijstjes die ze bij hun computer bewaren.Is dat veilig? Ja, zolang uw computer (inclusief uw lijstje) niet wordt gestolen. Om die reden moet u dat lijstje dan ook niet bij uw computer bewaren, ook al begrijp ik dat dat heel lastig is. U hebt het ten slotte steeds vaker nodig. Tenzij u mijn tips hierover gebruikt uit het zojuist genoemde artikel.
Om dezelfde reden is het belangrijk dat uw systeem tevens met een inlogwachtwoord beveiligd moet zijn. Zeker bij het gebruik van onversleutelde lijstjes en browser(s) met onthouden wachtwoorden. Anders kan een crimineel direct met uw accounts aan de slag. U sluit uw huis toch ook af als u het verlaat?
Steeds vaker wordt uit veiligheidsoverwegingen 2-way verificatie gebruikt, wat het gebruik van de dienst een stuk veiliger maakt. Denk daarbij aan Dropbox, Gmail en vele anderen. Soms is het even zoeken bij de instellingen om dit aan te zetten, maar maak daar zeker gebruik van. Na inloggen (op een onbekend systeem) krijgt u via sms of e-mail een verificatiecode, waardoor u kunt bewijzen dat u het echt bent. Krijgt u een code en u hebt niet zelf ingelogd bij die dienst, dan is dat hét signaal dat uw account gecompromitteerd is, ofwel misbruikt wordt. Wijzig dan uw wachtwoord direct bij die dienst. En bij alle andere diensten waar u hetzelfde wachtwoord hebt gebruikt als dat nog van toepassing is. Plus in uw lijstje natuurlijk ;-)
Natuurlijk kan ik u adviseren en verder op weg helpen om uw identiteit en gegevens veilig te houden.