De afgelopen jaren heb ik mijn tarieven omhoog bijgesteld. Dit komende jaar doe ik dat niet. Ik heb ervaren dat met de huidige tarieven een goed compromis is gevonden tussen de belangen van mijn klanten en mijn eigen situatie.

Het liefst zou ik iedereen gratis willen helpen, maar dan is het onmogelijk om de vaste lasten en de boodschappen te kunnen betalen. Met mijn tarieven van het afgelopen jaar is gebleken, dat ik een goede mix heb gevonden. Niet te duur maar voldoende om van te leven. Niet erg ambitieus misschien, maar daar is de klant natuurlijk het meest bij gediend.

Door de lat niet te hoog te leggen kan ik mijn werk goed doen, waar ik menig klant blij mee kan maken. Ben ik te duur, dan prijs ik mijzelf uit de markt. Ben ik te goedkoop, dan werk ik mijzelf over de kop en beide zijn geen gezonde basis voor succesvol ondernemen.

Daarnaast hoef ik op deze manier niet te investeren in een duur pand, meer middelen of personeel en kan ik iedereen persoonlijk blijven helpen en daardoor de kwaliteit voorop stellen. Kwaliteit is bij mij belangrijker dan kwantiteit en persoonlijke aandacht blijft prioriteit één. Door kwaliteit te leveren zal de vraag naar hulp per klant wellicht iets afnemen, maar daardoor blijft er door mond tot mond reclame ook groei in mijn klantenkring. Kortom, de perfecte verhouding.