Die kans is vooral aanwezig als u (handmatig) drivers wijzigt van toegevoegde of vervangen hardware. Een netwerkkaart of videokaart zijn de meeste bronnen van ergernis.
Als u hardware toevoegt of vervangt in een PC moeten de drivers aan uw systeem worden toegevoegd of vervangen. Laat dat in eerste instantie over aan het systeem zelf of installeer de driver vanaf de meegeleverde CD-rom. Als dat niet werkt, zoek dan op het Internet bij de leverancier van de computer of de kaart naar de meest actuele drivers. Let echter goed op dat u kiest voor het juiste model en besturingssysteem.
Het komt wel eens voor, dat een driver zich prima laat installeren maar dat u na een herstart geconfronteerd wordt met een BSOD ofwel een Blue screen of death. Windows kan op dat moment de driver niet laden en stopt tijdens het opstarten om erger te voorkomen.
Het terugvinden van de oorzaak is voor een derde erg lastig omdat die niet weet wat is gebeurd, vooraf gaand aan het probleem. Communiceer dat dan ook goed naar de monteur die uw probleem moet oplossen. Zolang het systeem niet opstart is, is het ook lastig zoeken omdat de logbestanden, waarin alle meldingen van het systeem verzameld worden, nog niet toegankelijk zijn.
Probeer in deze situatie de computer op te starten en druk direct op functietoets F8. U krijgt dan een lijst met opties en kies voor 'Laatst bekende goede versie'. Daarbij wordt uw systeem opgestart met de oude driver en niet met de nieuwe 'probleemriver'. U kunt dan hopelijk op zoek naar een alternatief.
Hebt u vragen of komt u er niet uit, neem gerust contact met mij op.
CONTACT
Pieter Pijnenburg
Service Center: 088 - 123 22 22
info@edsas.nl
Kantsingel 16b, 5349AJ OSS
Tarieven zakelijk | Tarieven particulieren | |
Algemene voorwaarden | Algemene voorwaarden | |
Privacy verklaring | Klachtenregeling | |
Reparatie voorwaarden |